Om föreningen

Brf Sjuvillorna bildades 1985 där fyra av de ursprungliga sju villorna ingår, totalt finns 10 lägenheter.

Historia

Sjuvillorna, sju villor som år 1897 byggdes i rad längs med Ringvägen, hör till Saltsjöbadens äldsta bebyggelse. Avsikten var att locka förmögna familjer från Stockholm att bosätta sig permanent i den nya badorten Saltsjöbaden. Husen blev därför påkostade både exteriört och interiört. Många av de husens detaljer är bevarade såsom utsirade verandor, praktfulla kakelugnar, vackra trägolv och takstuckaturer.

Ritningarna utfördes av arkitekten Eric Lundroth, som ritat flera villor i Djursholm enligt liknande gruppsystem. Byggherre var direktören Reinhold Hörnell med ekonomiskt stöd av Järnvägsbolaget. Det nordligaste huset revs 1965 och ersattes av ett nytt hus.

Arkitektur

Sjuvillorna är lika varandra i stil och karaktär men skiljer sig i plan, fasadindelning och i utformningen av fönster dörrar och dekorativa detaljer. Gemensamt för dem alla är att de redan från början var åretruntbostäder. Varje villa fick sju-åtta rum, kök och badrum.

Sjuvilla nummer två och tre är byggnadsminnesförklarade och är båda byggda av trä i två våningar. De får sin prägel av burspråk, torn och utbyggnader i kombination med fjällpanel och dekorativa snickerier i amerikansk stil. Taken är plåttäckta och fantasifullt utformade. Den ursprungliga inredningen med komplicerad planlösning och många snickerier är i stort sett bevarad.

KÄLLA: Byggnadsminnen 1978-1988 - Förteckning över nya byggnadsminnen 1 juli 1978-31 december 1988 enligt lagen den 9 december 1960, nr 690. Riksantikvarieämbetet (RAÄ), (Uppsala: A & W), 1989. ISBN: 91-7192-752-2